Om je medewerkers maximaal te beschermen in een crisisperiode zoals de COVID-19 pandemie, moet je volgende basisregels respecteren:
- Maak dat al je medewerkers de hygiënemaatregelen goed toepassen (handen wassen, hoesten & niezen, enz.).
- Probeer altijd en overal voor 1,5 meter afstand tussen mensen te zorgen.
Je kan je medewerkers extra helpen beschermen door in persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM's) te voorzien. Let wel, deze zijn niet altijd even efficiënt in het stoppen van virussen, maar ze herinneren je medewerkers er sowieso aan om voorzichtig te zijn en de regels goed op te volgen.
Als werkgever kan je voor de medewerkers die niet telewerken een persoonlijk pakketje voorzien met daarin, afhankelijk van de nood, items zoals:
- handzeep
- handalcohol
- papieren wegwerpdoekjes
- ontsmettingsdoekjes
- oorstokjes
- mondmasker (enkel persoonlijk beschermingsmiddel indien het FFP2 of FFP3 is)
- handschoenen
- veiligheidsbril
- beschermingskledij.
Dergelijke PBM's hebben alleen een meerwaarde als je medewerkers ze consequent en op een goede manier gebruiken. Zorg dus voor instructiekaarten, filmpjes, enz. die het gebruik en het belang van de PBM's duiden.