Zoeken

Hoe bescherm ik mijn personeel?

terug naar overzicht
Informatie

Hoe ontsmet je best een werkoppervlak?

Virussen zoals COVID-19 kunnen afhankelijk van de omgeving (soort materiaal, temperatuur, ventilatie, enz.) verschillende uren tot zelfs verschillende dagen overleven. Het is dan ook belangrijk, zeker wanneer een van je werknemers besmet is geraakt, om het werkoppervlak extra zorgvuldig te ontsmetten nadat je werknemer in ziekteverlof is gegaan. Maar hoe doe je dat het best en met welke producten?

Arts-specialist in de arbeidsgeneeskunde Edelhart Kempeneers geeft volgende tips:

  • Voor kleine oppervlakken (maximaal een oppervlakte van een 0,5 m²) is het gebruik van alcohol 70% toegestaan. Dit is makkelijk te gebruiken en makkelijk te verkrijgen.
  • Voor grote oppervlakken werk je best met een chloorverbinding, zoals na-hypochloriet (beter gekend als javel), na-dichloorisocyanuraat of tosylchlooramide.

Sowieso is het belangrijk om werkruimtes regelmatiger dan anders grondig schoon te maken en te ontsmetten, met extra aandacht voor ‘kwetsbare’ oppervlakken.

Bezorg je werknemers ook bijvoorbeeld ontsmettingsdoekjes zodat ze hun eigen werkpost en tools kunnen ontsmetten bij begin en einde van een shift. Ze gebruiken daarbij best wegwerphandschoenen, die ze daarna samen met de ontsmettingsdoekjes deponeren in de voorziene vuilbak (liefst met de voet te bedienen). Daarna moeten ze hun handen grondig wassen.

Instructies om de eigen werkzone en tools te ontsmetten bij elke shiftwissel
Daikin
Ontsmetten van heftruck na gebruik als social distancing maatregel bij onderneming VDL
VDL Bus
Bron: Prevent

Gerelateerde artikels

Deze website gebruikt cookies.

Sommige cookies zijn noodzakelijk om de website goed te doen functioneren en kan je niet weigeren als je deze site wil bezoeken. Andere cookies gebruiken we voor analysedoeleinden. Deze kan je weigeren indien je dit wenst. Ik accepteer deze cookies of ik weiger deze cookies of eerst even het cookiebeleid bekijken.