De (mentale) gezondheid van uw medewerkers staat momenteel enorm onder druk. Dat bewijst het toenemende aantal burn-outs en depressies. Een sterk welzijnsbeleid is dus meer dan ooit dé sleutel voor een gezonde en veilige organisatie. Maar hoe begint u er als werkgever van een klein bedrijf of als startende ondernemer aan? De FOD Werkgelegenheid vat de basis samen in een gids: ‘Welzijn op het werk: helder, handig!’.
Gezond en veilig werken
Een doortastend welzijnsbeleid is essentieel voor een veilige en gezonde werkomgeving. De voordelen zijn talrijk:
- meer bescherming tegen ongevallen en beroepsziektes
- minder ziekteverzuim
- hogere productiviteit
- lagere verzekeringspremies
- meer collegialiteit
- goed voor uw reputatie als werkgever
- …
Voor kleinere bedrijven of startende ondernemers is de ontwikkeling en praktische toepassing van zo'n welzijnsbeleid soms niet evident. De FOD Werkgelegenheid ontwikkelde daarom een gratis gids: ‘Welzijn op het werk: helder, handig!’. De gids is heel toegankelijk, vraagt geen voorkennis en bevat alle basisprincipes van de welzijnswetgeving.
Voor kleinere bedrijven of startende ondernemers is de ontwikkeling en praktische toepassing van zo'n welzijnsbeleid soms niet evident. De FOD Werkgelegenheid ontwikkelde daarom een gratis gids: ‘Welzijn op het werk: helder, handig!’. De gids is heel toegankelijk, vraagt geen voorkennis en bevat alle basisprincipes van de welzijnswetgeving.
Wat vindt u in de gids?
Dit zijn enkele thema’s die in de gids aan bod komen:
- Hoe richt u een interne dienst voor preventie en bescherming op het werk op?
- Hoe wijst u een preventieadviseur in uw onderneming aan?
- Hoe kunt u het gezondsheidstoezicht van uw werknemers organiseren?
- Hoe stelt u een brandpreventiedossier, een intern noodplan en veiligheidsinformatiebladen op?
Via een handige checklist kunt u ten slotte controleren of u aan alles gedacht hebt.